Вища кваліфікаційна комісія суддів України у складі колегії:
головуючого – Михайла БОГОНОСА (доповідач),
членів Комісії: Надії КОБЕЦЬКОЇ, Галини ШЕВЧУК,
розглянувши питання допуску Коць Єлизавети Павлівни до участі в доборі на посаду судді місцевого суду, оголошеному рішенням Комісії від 11 грудня 2024 року № 366/зп-24,
встановила:
Рішенням Комісії від 11 грудня 2024 року № 366/зп-24 оголошено добір кандидатів на посаду судді місцевого суду з урахуванням 1 800 прогнозованих вакантних посад суддів у місцевих судах (далі – Добір) та затверджено текст відповідного оголошення.
Відповідно до частини першої статті 73 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» (далі – Закон) Вища кваліфікаційна комісія суддів України здійснює перевірку відповідності осіб, які виявили намір стати суддею, установленим Законом вимогам до кандидата на посаду судді на основі поданих документів.
Участь у доборі на посаду судді можуть брати особи, які подали необхідні документи, визначені статтею 72 Закону, та відповідають установленим Законом вимогам до кандидата на посаду судді на день подання заяви про участь у доборі (частина друга статті 73 Закону).
Про допуск або про відмову в допуску до участі у доборі на посаду судді Комісія ухвалює вмотивоване рішення (частина четверта статті 73 Закону).
Підпунктом 14.1 пункту 14 Оголошення про добір кандидатів на посаду судді місцевого суду, затвердженого рішенням Комісії від 11 грудня 2024 року № 366/зп-24 (далі – Оголошення) визначено, що Комісія на основі поданих особою документів здійснює перевірку: дотримання особою визначеного Комісією строку подання документів для участі у доборі на посаду судді; поданих особою документів на відповідність переліку та вимогам до їх оформлення; відповідності особи встановленим Конституцією України та Законом України «Про судоустрій і статус суддів» вимогам до кандидата на посаду судді на день подання заяви про участь у доборі на посаду судді.
Згідно з підпунктом 14.2 пункту 14 Оголошення до участі у доборі на посаду судді допускаються особи, які: у порядку та строки, визначені цим оголошенням, подали всі необхідні документи; на день подання заяви та документів відповідають установленим вимогам до кандидата на посаду судді місцевого суду.
Відповідно до вимог частини першої статті 69 Закону на посаду судді може бути призначений громадянин України, не молодший тридцяти та не старший шістдесяти п’яти років, який має вищу юридичну освіту і стаж професійної діяльності у сфері права щонайменше п’ять років, є компетентним, доброчесним та володіє державною мовою відповідно до рівня, визначеного Національною комісією зі стандартів державної мови.
Особа, яка виявила намір взяти участь у доборі, повинна підтвердити свою відповідність вимогам до кандидата на посаду судді та несе відповідальність за повноту, актуальність та достовірність документів, що подані нею до Комісії.
Пунктом 1 частини сьомої статті 69 Закону передбачено, що для цілей цього Закону вищою юридичною освітою вважається вища юридична освіта ступеня магістра (або прирівняна до неї вища освіта за освітньо-кваліфікаційним рівнем спеціаліста), здобута в Україні, а також вища юридична освіта відповідного ступеня, здобута в іноземних державах та визнана в Україні в установленому законом порядку.
Пунктом 2 частини сьомої статті 69 Закону визначено, що стажем професійної діяльності у сфері права є стаж професійної діяльності особи за спеціальністю після здобуття нею вищої юридичної освіти.
Відповідно до пункту 13.9 Оголошення документами, що підтверджують стаж професійної діяльності у сфері права, може бути трудова книжка, послужний список, посадова інструкція або інші документи щодо відповідної діяльності особи. Такі документи мають містити копії всіх заповнених сторінок. Документи необхідно подавати за період роботи, яким особа підтверджує стаж професійної діяльності у сфері права.
Обсяг відповідних документів і період, за який вони надаються, визначаються кандидатом на посаду судді самостійно. Обсяг матеріалів має бути достатнім для підтвердження необхідного стажу професійної діяльності у сфері права, зокрема має містити відомості про період роботи та займану посаду, характер виконуваної роботи, посадові обов'язки, кваліфікаційні вимоги до посади тощо.
Комісія у складі колегії враховує висновок, викладений Великою Палатою Верховного Суду у постанові від 12 вересня 2023 року у справі № 800/540/17, зміст якого полягає у тому, що для зарахування певного періоду роботи до стажу професійної діяльності у сфері права, ключовим є не лише підтвердження наявності вищої юридичної освіти (ступеня магістра або спеціаліста), але й факт здійснення особою професійної діяльності у галузі права після здобуття такої освіти. При цьому формальна назва посади, а також характер виконуваних обов’язків (навіть якщо вони є «технічними» чи «допоміжними»), не є вирішальними, якщо ця діяльність здійснювалася в межах спеціальності «Правознавство».
У роз’ясненнях Міністерства юстиції України, викладених у листах від 30 вересня 2009 року № 31-32/310, від 04 березня 2014 року № 2755-0-33-14/13.1, зазначено, що до стажу роботи у сфері права зараховується період роботи на посадах з реалізацією повноважень, пов’язаних з правоохоронними, правовиконавчими, правоустановчими функціями. За змістом робота у сфері права передбачає розробку або застосування норм права і має систематичний характер. Це період роботи в органах державної влади (у тому числі судах, органах юстиції, прокуратури), нотаріату, адвокатури, місцевого самоврядування, у профспілкових комітетах та інших громадських організаціях, на підприємствах, в установах, організаціях будь-якої форми власності.
Отже, для того щоб набути право на зарахування певного періоду роботи до стажу професійної діяльності у сфері права, кандидат насамперед повинен підтвердити визначеними законодавством документами (відповідним дипломом магістра, спеціаліста чи свідоцтвом про визнання документа про вищу освіту, здобуту за кордоном) наявність у нього вищої юридичної освіти. Лише після здобуття вказаної освіти і за умови здійснення діяльності в межах спеціальності «Правознавство», зміст якої полягає, як правило, у систематичному виконанні функцій із правотворення чи правозастосування, починається відлік стажу професійної діяльності у сфері права.
До Комісії 28 березня 2025 року надійшла заява Коць Єлизавети Павлівни про участь у Доборі.
Дослідивши подані Коць Є.П. документи Комісія встановила таке.
Відповідно до копії диплома Львівського державного університету внутрішніх справ (серія М17 № 054770) вищу юридичну освіту за спеціальністю «Правознавство», кваліфікація «юрист» Коць Є.П. здобула 01 червня 2017 року.
У пункті 3 Анкети кандидата на посаду судді Коць Є.П. зазначила, що у неї наявний стаж професійної діяльності у сфері права загальною тривалістю 11 років 9 місяців, зокрема на посадах: слідчого Личаківського РВ ЛМУ ГУМВС України у Львівській області з 03 червня 2013 року до 06 листопада 2015 року (2 роки 5 місяців 4 дні); ад'юнкта Львівського державного університету внутрішніх справ з 01 вересня 2018 року до 31 серпня 2022 року (4 роки 3 місяці); старшого слідчого Личаківського ВП ГУ НП у Львівській області з 01 вересня 2022 року до 01 листопада 2022 року (2 місяці 1 день); начальника юридичного відділу ЛКП «Муніципальна обрядова служба» з 03 листопада 2022 року до 22 травня 2023 року (6 місяців 20 днів); начальника відділу правового і кадрового забезпечення Львівського комунального підприємства «Львівсвітло» з 23 травня 2023 року до 28 березня 2025 року (дата подання документів) (1 рік 10 місяців).
Анкета кандидата на посаду судді – це документ встановленої Комісією форми, який заповнюється кандидатом самостійно, має інформаційний характер та містить загальні відомості, що стосуються професійного та позапрофесійного життя особи, яка звертається із заявою про участь у Доборі. Відтак, за своєю суттю анкета не може вважатися документом про трудову діяльність особи.
Водночас, у трудовій книжці Коць Є.П. (серія АВ № 298318) наявні такі записи про роботу:
- з 10 серпня 2009 року до 06 листопада 2015 року проходила службу в органах внутрішніх справ України (до отримання диплому про вищу юридичну освіту за спеціальністю «Правознавство» від 01 червня 2017 року);
- з 07 листопада 2015 року до 01 листопада 2022 року проходила службу в Національній поліції України;
- з 03 листопада 2022 року до 22 травня 2023 року працювала на посаді начальника юридичного відділу Львівського комунального підприємства «Муніципальна обрядова служба»;
- з 23 травня 2023 року до 28 березня 2025 року (дата подання документів) працювала на посаді начальника відділу правового і кадрового забезпечення Львівського комунального підприємства «Львівсвітло».
Як убачається з трудової книжки після здобуття 01 червня 2017 року вищої юридичної освіти за освітньо-кваліфікаційним рівнем магістра Коць Є.П. проходила службу в Національній поліції України до 01 листопада 2022 року.
Відповідно до частини першої статті 59 Закону України «Про національну поліцію» служба в поліції є державною службою особливого характеру, яка є професійною діяльністю поліцейських з виконання покладених на поліцію повноважень.
Поліцейські проходять службу в поліції: на посадах у центральному органі управління поліції, територіальних органах, закладах, установах поліції; під час перебування в розпорядженні згідно з положеннями статті 67 цього Закону; під час навчання на денній формі навчання за державним замовленням у закладі вищої освіти із специфічними умовами навчання, який здійснює підготовку поліцейських; під час прикомандирування до Верховної Ради України, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування згідно з положеннями статті 20 Закону України «Про статус народного депутата України», статті 29 Закону України «Про статус депутата Верховної Ради Автономної Республіки Крим" та статті 33 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад»; під час відрядження до державних органів, установ та організацій згідно з положеннями статті 71 цього Закону.
Згідно з частиною першою статті 49 України «Про національну поліцію» на службу в поліції можуть бути прийняті громадяни України віком від 18 років, які мають повну загальну середню освіту, незалежно від раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, етнічного та соціального походження, майнового стану, місця проживання, які володіють українською мовою відповідно до рівня, визначеного згідно із Законом України «Про забезпечення функціонування української мови як державної».
Беручи до уваги зміст та обсяг поняття «служба в поліції», кваліфікаційні та інші вимоги до осіб які можуть бути прийняті на службу, Комісія доходить висновку, що для цілей застосування норм спеціального Закону України «Про судоустрій і статус суддів» не кожен вид служби в поліції може бути зарахований до стажу професійної діяльності у сфері права. Зокрема такі види служби у поліції як перебування в розпорядженні чи навчання за своїм змістом не мають ознак «професійної діяльності у сфері права».
У пункті 13.9 Оголошення передбачено, що документами які підтверджують стаж професійної діяльності у сфері права, можуть бути трудова книжка, послужний список, посадова інструкція або інші документи щодо відповідної діяльності особи. Такі документи мають містити копії всіх заповнених сторінок. Документи необхідно подавати за період роботи, яким особа підтверджує стаж професійної діяльності у сфері права.
Комісія у своїх роз’ясненнях звертала увагу на те, що обсяг поданих матеріалів має бути достатнім для підтвердження необхідного стажу професійної діяльності у сфері права, зокрема має містити відомості про період роботи та займану посаду, характер виконуваної роботи, посадові обовʼязки, кваліфікаційні вимоги до посади тощо.
Визначаючись щодо зарахування періоду служби Коць Є.П. в Національній поліції України (після отримання диплому про вищу юридичну освіту за спеціальністю «Правознавство» від 01 червня 2017 року і до 01 листопада 2022 року) до стажу професійної діяльності у сфері права, Комісія зауважує, що її трудова книжка містить запис загального характеру: «проходила службу в Національній поліції України». Заявницею не надано документів, які б підтверджували хоча би займані посади під час проходження служби в Національній поліції України.
Отже, поданих Коць Є.П. документів недостатньо, аби ідентифікувати її посаду та зміст діяльності під час служби в поліції, що є обов’язковою умовою віднесення цього періоду до стажу професійної діяльності у сфері права. Це є підставою для висновку про відмову у зарахуванні періоду проходження служби в Національній поліції України з 01 червня 2017 року до 01 листопада 2022 року до стажу професійної діяльності у сфері права.
Водночас Комісія не вбачає перешкод для зарахування до стажу професійної діяльності у сфері права періоду роботи Коць Є.П. з 03 листопада 2022 року до 22 травня 2023 року на посаді начальника юридичного відділу Львівського комунального підприємства «Муніципальна обрядова служба» (6 місяців 20 днів) та з 23 травня 2023 року до 28 березня 2025 року (дата подання документів) на посаді начальника відділу правового і кадрового забезпечення Львівського комунального підприємства «Львівсвітло» (1 рік 10 місяців 6 днів).
Отже, загальний підтверджений стаж професійної діяльності у сфері права Коць Є.П. становить 2 роки 4 місяці 26 днів та є недостатнім для того аби набути статус кандидата на посаду судді.
Відповідно до вимог частини третьої статті 73 Закону особи, які не подали всіх необхідних документів та/або подали документи, що не відповідають установленим законом вимогам, а також особи, які згідно з поданими документами не відповідають установленим Законом вимогам до кандидата на посаду судді, до участі у доборі на посаду судді не допускаються.
Підпунктом 60.1 пункту 60 параграфа 7 Регламенту Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, затвердженого рішенням Комісії від 13 жовтня 2016 року № 81/зп-16 (в редакції рішення Комісії від 19 жовтня 2023 року № 119/зп-23 зі змінами), встановлено, що рішення про допуск або про відмову в допуску до конкурсу, добору або кваліфікаційного іспиту ухвалює Комісія у складі колегії.
Ураховуючи викладене, Комісія у складі колегії встановила, що подані Коць Є.П. документи участі у Доборі не підтвердили стажу професійної діяльності у сфері права щонайменше п’ять років, тому вона не відповідає вимогам до кандидата на посаду судді, визначеним частиною першою статті 69 Закону, що є підставою для відмови у допуску до участі в Доборі.
Вища кваліфікаційна комісія суддів України може переглядати рішення, прийняті палатою чи колегією, щодо допуску до конкурсу або добору (частина четверта статті 101 Закону).
Керуючись статтями 69–73, 93, 101 Закону України «Про судоустрій і статус суддів», Вища кваліфікаційна комісія суддів України одноголосно
вирішила:
відмовити Коць Єлизаветі Павлівні у допуску до участі в доборі на посаду судді місцевого суду, оголошеному рішенням Комісії від 11 грудня 2024 року № 366/зп-24.
Головуючий Михайло БОГОНІС
Члени Комісії: Надія КОБЕЦЬКА
Галина ШЕВЧУК