Версiя для друку

Навчальний візит делегації Вищої кваліфікаційної комісії суддів України до Канади

17 – 30 листопада 2012 року делегація Вищої кваліфікаційної комісії суддів України у складі Голови Комісії Ігоря Самсіна, секретаря Комісії Анатолія Марцинкевича, члена Комісії Ніни Фадєєвої, представників секретаріату Комісії та Національної школи суддів України перебувала з робочим візитом у Канаді в рамках реалізації спільного українсько-канадського проекту «Суддівська освіта – для економічного зростання».

Програма візиту передбачала ознайомлення з специфікою судової системи Канада, установами і організаціями, які функціонують у системі судоустрою (Верховний Суд Канади, Рада суддів Канади, Офіс Уповноважений з федеральних судових справ, Національний суддівський інститут (НСІ), суди), процесом підвищення кваліфікації суддів Канади на навчальних курсах, які проводяться Національним суддівським інститутом, вивчення методики планування, розробки, адміністрування та проведення таких курсів, подальшого визначення ефективності впровадження навчальних курсів, обговорення ініціативних підходів до керівництва закладом, який здійснює професійну підготовку суддів, вивчення нових методів та підходів професійної підготовки суддів.

З 19 по 22 листопада 2012 року українська делегація разом із представниками Національного суддівського інституту мала змогу взяти участь у роботі семінару з розвитку навичок новопризначених суддів провінційних та територіальних судів. Протягом роботи семінару судді взяли участь у семінарах-тренінгах із наступних тем:

- «Правильне виголошення судових рішень – поєднання спілкування та змісту»;

- «Оцінка достовірності: широкий контент», «Юридичні принципи оцінювання»;

- «Спілкування в залі суду»;

- Збереження ввічливості в залі суду;

- «судові реалії для сторін із неналежним рівнем представлення, обов’язок сприяння та межі суддівського втручання»;

- «Проблеми спілкування зі стороною без представника»;

- «Етичні питання в залі суду»;

- «Поради для написання рішень (оцінки достовірності) – з позиції апеляційного суду»;

- «Cуспільство: насильство в сім‘ї»;

- «Гендерна рівність у системі правосуддя Канади».

Одночасно із можливістю прослухати та взяти активну участь у вище перелічених семінарах учасники візиту за участі представників Національного суддівського інституту обговорювали питання імплементації у практику роботи Національної школи суддів України досвіду канадських колег у сфері навчання суддів. Українську сторону було ознайомлено з методами професійної підготовки суддів у НСІ та представлено її основні принципи:

1) Обов’язкове чергування у процесі навчання форм «лекція – тренінг»;

2) Дотримання правила «Лекційне заняття – донесення інформації, тренінг – отримання певних умінь та навичок»;

3) Формування навчального курсу за схемою «вбір теми – визначення навчальних цілей – зміст навчання та інструменти – оцінка результатів курсу»;

4) Формування «команди» курсу (педагог, суддя, експерт, громадськість);

5) Формування засобів оцінки ефективності курсу.

Практика формування навчальних програм НСІ передбачає насамперед високий рівень адміністрування усіх процесів. Так з метою визначення тематики, яка доводиться до виконання НСІ функціонує спеціальна комісія по визначенню потреб підготовки суддів. Формування переліку тем для вивчення суддями здійснюється із урахуванням аналізу судової практики, змін в законодавстві, урахування існуючих спірних питань та конфліктів у суспільстві. Значну увагу при проведенні навчання НСІ приділяє використанню сучасних інформаційних технологій, інтерактивним електронним системам опитування та одночасного аналізу, відеороликам, розробки курсів на основі реальних сюжетів тощо. За підсумками обговорення даного етапу візиту українською та канадською сторонами було досягнуто згоди щодо необхідності розробки на основі методики НСІ двох навчальних курсів, які будуть реалізовані Національною школою суддів України.

Програма візиту упродовж 26 – 30 листопада 2012 року передбачала роботу учасників делегації в НСІ, м. Оттава та відвідування Ради суддів Канади, Верховного Суду Канади та Офісу Уповноваженого з федеральних судових справ.

26 – 27листопада 2012 року робота в Національному суддівському інституті. До уваги учасників візиту було представлено інформацію щодо наглядової ради НСІ, окреслено її основні функції, структуру, порядок формування та специфіку діяльності. Представниками НСІ було описано систему стратегічного та оперативного планування роботи установи.

Також відбулась зустріч в офісі уповноваженого з федеральних судових питань, інституції, яка відповідає за добір суддів, фінансові питання.

В НСІ продовжено обговорення питань щодо планування та формування навчальних курсів.

Курси в НСІ поділяються на дві групи: загальнодержавні, а також курси, які розробляються на замовлення конкретних судів. Висновки щодо потреби в курсі формуються на основі спілкування з юридичною спільнотою, анкет після кожного навчання, які заповнюються слухачами. Після цього розробляються пропозиції, які надаються Наглядовій раді для обговорення. Остаточні висновки надаються на розгляд Канадської ради суддів, яка приймає рішення схвалити чи не схвалювати курс. В учбових програмах обов’язково повинні відображатись зміни у законодавстві Канади. При підготовці навчальних програм в НСІ практикується командний підхід.

Тактика розробки та адміністрування конкретного навчального курсу.

НСІ співпрацює з головами судів, які займаються питаннями підготовки програм. Також присутні старші експерти, які відповідають за реалізацію курсу в цілому. Працівники програми забезпечують логістику програми. На короткострокові програми інколи залучають стажерів з університетів, які в курсі поточних проблем, а також знають новітні технології. Старший експерт забезпечує цілісність проведення такої програми.

«Я чую – я забуваю, я бачу – я забуваю, я роблю – я знаю» один із принципів формування навчального курсу.

Цілі навчальних програм дозволяють дуже добре розробляти самі програми безпосередньо.

Аналіз та оцінка програми відбувається шляхом обговорень експертів проекту по закінченню кожного дня семінару, а також програми в цілому. Обговорюються питання викладання з викладачами, а також аналізуються анкети опитування слухачів.

Робота в межах проекту здійснюється паралельно - розробка курсу та підготовка викладачів.

У НСІ сформовані чіткі вимоги до менеджерів навчального курсу:

- наявність досвіду проведення заходів, оренди приміщень, забезпечення логістики;

- юридична освіта не є обов’язковою;

- виконання координаційної ролі, з комітетом, з старшим радником тощо;

- повинні знати як забезпечити під час проведення курсу наявність необхідного обладнання;

- повністю логістично підготувати пункт проведення курсу;

- повинні підготувати увесь пакет необхідних роздаткових матеріалів;

- повинен забезпечувати додержанням авторських прав у процесі використання додаткових матеріалів;

- повинен брати участь у проведенні оцінки ефективності курсу.

Фінансування діяльності НСІ

Початкове фінансування інституту не було розраховане на проведення увесь час зростаючої кількості навчальних програм. Уряд відмовлявся від виділення додаткового фінансування, тому постало питання про перехід на госпрозрахункову форму. На сьогодні гарантовано законом (стаття 41) виділення коштів для розробки навчальних програм. Питання адміністрування та дотримання положень закону покладено на Офіс Федерального уповноваженого. В законі «Про судоустрій» прописано, що всі затрати, які понесе суддя що бере участь у курсах будуть йому повністю відшкодовані. Хоча не мається на увазі що це всі курси. НСІ не може розробити яку завгодно програму і розраховувати, що кошти будуть повернуті. Усі програми які розробляються в НСІ враховують потреби суддів і голів судів. Для того щоб отримати відшкодування за участь в програмі, така програма повинна насамперед ухвалена. Є два підходи для ухвалення програми. Така програма буде ухвалена та профінансована, якщо запит приходить від голови суду. І другий варіант – така програма повинна бути ухвалена Канадською радою суддів. Якщо програма ухвалена є всі підстави, що участь у цій програмі буде відшкодована. Цікаве питання – оплата за реєстрацію в програмі. Спочатку існувала практика, коли виставлявся рахунок за реєстрацію суддів, яким потім ця сума верталась Офісом федерального уповноваженого. На сьогодні реєстрація суддів для навчання безкоштовна, і витрати включені в бюджет.

Бюджет по навчальних програмах складається НСІ спільно з головами судів, які замовляють програму. Чіткого показника кількості курсів на рік немає. Є загальний ліміт коштів на рік, розмір якого встановлює Канадська рада суддів. Витрати на забезпечення електронними ресурсами покриваються за рахунок бюджетних коштів (он-лайн програми, електронні листи, електронні книги).

Оплата міжнародної діяльності здійснюється за угодою між НСІ та Канадським агентством з міжнародного розвитку. Розроблена дуже чітка структура статей видатків, на які можуть бути потрачені певні бюджетні кошти. Інколи НСІ підписує угоди з урядовими організаціями. Однак Міністерство юстиції не має права вказувати як НСІ має проводити роботу.

Загальний бюджет інституту – 9 млн. доларів на рік. Вартість проведення навчання одного судді 200 – 400 доларів.

Під час зустрічі з працівниками НСІ було обговорено також питання організації трудового процесу в інституті. Першим завданням на шляху утворення НСІ було створення стандартів кадрового добору, дотримання гендерного принципу, оскільки цього вимагає закон, обов‘язкового надання відпустки по догляду за дитиною, забезпечення захисту приватної інформації працівників НСІ. Основні цінності НСІ - гнучка політика щодо робочих годин, основне - результат виконаної роботи та забезпечення внутрішньоорганізаційного менеджменту. Підхід – зарплату платять не людині, а посаді, та службовим обов’язкам, які покладені на особу на певній посаді.

НСІ використовує своїх працівників у сфері IT- технологій. Постійно ведеться резервне копіювання усієї інформації. Такі ресурси записуються і зберігаються кожні 8 годин. Завжди існує копія. В штаті є один програміст, який розробляє усі необхідні програми. Більшість продуктів раніше НСІ розробляв сам, але зараз переходить на використання стандартних програм. Робота з інформацією полягає у тому, що на сьогодні в НСІ 300000 документів з якими ведеться робота. Проводиться управління базами даних, переклади іноземних текстів. В НСІ існує навчальна програма користування комп’ютером. Для суддів було створена спеціальна мережа, у якій кожен суддя може контактувати в системі із високими рівнями захисту. Ідея полягала в тому, що питання освіти і робота суддів, повинна не виходити за межі суддівського корпусу. Є програма, яка дозволяє суддям формувати рішення, програма розпізнає голос і переводить його в текст.

Дистанційне навчання

Проблема створення дистанційних курсів почала підніматися у 2002 році. Був проведений трьохденний семінар у якому брали участь судді і фахівці із дистанційного навчання.

Першими речами, які зробив НСІ, і які залишаються на сьогодні найбільш популярними – електронний вісник - суддя раз на тиждень отримує електронного листа. Сотні суддів підписались на цей вісник. Частота виходу вісника – 1 раз на два тижні. І друга річ – комп’ютерні навчальні програми з використанням системи несинхронних зв’язків. Це дуже проста програма, судді отримують в електронній формі матеріали, які повинні опрацювати і надати певний результат роботи. Після отримання проблемної ситуації, учасники групи, яка бере участь в курсі переписуються між собою, як в чаті, обговорюють проблему. Науковці виконують роль модераторів, і таким чином весь час існує дискусія по поставленому питанню. Ця група з 20- 30 чоловік по різному активна, одні спілкуються, а інші пасивно слідкують. «Веб кест» – селекторна нарада на телефоні, перед обличчям судді мають матеріали, які обговорюються. Викладач бере участь у такому семінарі. Проблема в тому, що Канада має велику територію і п’ять часових поясів.

Он-лайн курси. Був курс «біотехнології», «обрахування терміну перебування у в’язниці». Такі заходи вимагають досить багато зусиль. Судді записувались на такий курс, але потім відмовлялися від подальшої участі.

Відеокурси. З самого початку розробки такі курси дуже добре сприймалися. Але, суддя не може довго дивитися на екран телевізора, тому політика використання у навчальному процес такого інструменту зводиться до мінімалізації тривалості відеоролика без втрати його змісту. Останнім часом якість відеосюжетів,які готує НСІ значно покращилась і судді краще їх дивляться і сприймають.

Ресурси для доступу із комп’ютера. Найважливіші ресурси – суддівська бібліотека, електронні посібники для суддів. Такі посібники коротко, але швидко дають інформацію по різних питаннях. В НСІ розроблений програмний продукт, який керує базою посібників.

НСІ тісно співпрацює із фахівцями Карлтонського університету, який знаходиться в Оттаві. Карлтонський університет розпочав свої програми ще у 1978 році. Ця співпраця призвела до того що в Отаві була створена телемережа, по якій транслюються навчальні курси, які загальнодоступні для населення. На сьогодні університет має 111 он-лайн курсів, які охоплюють різноманітні науки та дисципліни. Чверть студентів університету підписана як мінімум на один он-лайн курс. 6300 студентів користуються цими курсами.

Дизайн курсу повинен зацікавлювати слухачів. Три технології, які використовуються в університеті, це - adobeconnet, bigbluebutton, webex. Більш універсальна асинхронна система навчання. Дуже важливо визначити хто буде слухачами дистанційного курсу, встановити, які навики повинні продемонструвати слухачі після проходження навчального курсу. Завжди повинна бути можливість оцінити як вчились слухачі, і як проходили весь процес навчання. Велика мотивація для слухачів – отримати позитивну оцінку.

Є дві інструкції конструкції дистанційного курсу, які сьогодні використовуються:

Надійна модель: аналіз – дизайн – розробка – втілення – оцінка.

Ненадійна модель: дизайн – розробка – опитування (швидке прототипування).


Типовий проект по інтернет-курсу вимагає команди:

  1. Інструкційний дизайнер – це особа яка має досвід в галузі навчання, яка може сформулювати цілі і працювати з викладачами – фактично менеджер проекту;
  2. Графічний дизайнер
  3. Дизайнер з питань медіа
  4. Дизайнер з відеофільму
  5. Спеціаліст який розбирається в контексті
  6. IOJT,EOJT

Огляд структури функціонування дистанційного курсу на веб-порталі НСІ.

Суддя підписується на навчальний курс через мережу інтернет. Усі курси які наявні зараз, розраховані на 5 тижнів. Перший тиждень судді знайомляться і пишуть про себе, чим вони займаються і т д. Після цього три тижні судді вчаться запитуючи питання та беручи участь дискусіях. Останній тиждень – підведення підсумків і вирішення питань, які залишились. Розробляється інструкція як поводити себе на таких форумах. Викладач, готуючи курс повинен підготувати короткий опис проблеми тематики.

Перейти на початок